Věci, které považuji za užitečné, umisťuji přímo na stránky GeoGetu. Zde jsou jen takové specialitky, u nichž nepředpokládám větší rozšíření.
Hlavní důvod, proč není tento program na webu GeoGetu je ten, že za některých okolností nedává správné výsledky. Abych ozřejmil problematické situace, uvedu algoritmus výpočtu:
Program pro zeměpisnou polohu keše (nezabývá se se skutečnou finálkou, časová odchylka je nanejvýš v sekundách) vypočte čas, v kterém je Slunce 6 stupňů pod obzorem (tzv. občanský soumrak, to je takové množství světla, kdy většina lidí již na otevřeném prostoru nedokáže bez umělého osvětlení číst bežný denní tisk) a v případě potřeby jej převede na letní čas. Vypočtený čas porovná s časem nálezu a podle toho určí, zda k nálezu došlo za světla nebo ve tmě.
Úskalí uvedeného postupu je zejména v určerní lokálního času. Předpokládá se, že čas nálezu je v lokálním čase, je tedy třeba vypočtený čas UTC převést do správného časového pasma a ještě do letního času. První problém je to, že časová pásma jsou v zásadě rozdělena podle poledníků, ale z daného pravidla existují výjimky. K přeřazení keše do časového pásma by bylo třeba aplikovat jejich přesné polygony. Program toto zanedbává a předpokládá hranice časových pásem přesně podle poledníků. Druhým problémem je to, ne každý stát používá letní čas a ne všechny státy na něj přecházejí ve stejný den. Opět jsem si zjednodušil práci tím, že předpokládám použití letního času přesně ve stejném období jako v ČR.
Pro mě jsou tyto chyby nepodstatné, takže pracnost k jejich nápravě není adekvátní a nehodlám se jimi zabývat.
Všechny GPX jsou připraveny pro POILoader pro GPS značky Garmin. Protože většina GPS nepodporuje při vehledávání diakritiku, je ze všech jmen zastávek odstraněna. V každém zazipovaném souboru jsou i ikony, které budou na místě na mapě zobrazeny. Pokud nevíte, co s GPX soubory, použijte návod na instalaci GPX souborů do GPS.
Data jsou vzata z webu IDOSu a zdá se, že se kvalitou nemohou rovnat datům serveru pražské MHD. Proto je Praha od ostatních měst oddělena. Navíc je kvalita dat v různých městech dost rozdílná. Třeba pro Hradec Králové mapa obsahuje nesmyslných 26 autobusových zastávek a 6 trolejbusových. Pokud se podívám na Plzeňskou mapu, obsahuje v datech pouze tramvajovou linku 2, ostatní tramvajové linky jsou vedeny jako autobusové.
Takže data jsou taková jaká jsou a pokud nebude kvalitnější volně dostupný zdroj, těžko se něco může změnit.
Město | Datum aktualizace | |
---|---|---|
Brno | 16.10.2014 | |
Hradec Králové | 16.10.2014 | |
Kladno | 16.10.2014 | |
Olomouc | 16.10.2014 | |
Ostrava | 16.10.2014 | |
Plzeň | 16.10.2014 | |
Praha | 8.4.2014 | Soubor obsahuje v samostatném adresáři sloučené všechny linky metra do jediné. Pokud budete chtít použít tento soubor, vymažte soubory jednotlivých linek a soubor se sjednocenými linkami včetně ikony přesuňte o adresář výš. |
Ústí nad Labem | 16.10.2014 |
Vytvořené GPX soubory mohou být pomocí POILoaderu uloženy do GPS. V GPS pak budou na mapě v místech příslušných stanic zobrazeny příslušné (viz níže) ikony. Po kliknutí na ikonu a zobrazení popisu POI bodu GPS zobrazí seznam linek, které na příslušné stanici zastavují. Z pochopitelných důvodů není a asi sotva kdy bude k dispozici grafikon s uvedením intervalů či časů průjezdů té které linky.
GPX soubor může být pochopitelně použit i k vytvoření POI bodů v programu MapSource či libovolným jiným způsobem, který využívá formát GPX.
Vytvořený GPX soubor neobsahuje žádný odkaz na ikonu, takže POILoader očekává ikony pojmenované stejně jako GPX soubory ve stejném adresáři. Stačí tedy příslušné soubory ze zip souboru rozbalit všechny do téhož adresáře.
Soubory pražská MHD jsou generovány jiným způsobem a za jiných dat (dpp.cz).
Jelikož většina GPS nepodporuje češtinu ve jménech POI bodů, jsou jména převedena na čisté ASCII.
Historie změn (jen změny aplikační, formátu, ..., NE aktualizace dat):
6.11.2009 | stanice metra jsou v polohách vstupů (úprava
HuntBehind, děkuji) a ne podle informací Ropidu tam, kde má čumák vlak
ve stanici). Přidal jsem zip, v kterém je vše najedné hromadě. |
12.8.2009 | do GPX souboru doplney tagy pro správné zobrazování ikon v Beeline |
29.7.2009 | doplněn soubor se všemi stanicemi metra najednou, uživatel si může vybrat, jestli je chce mít oddělené po linkách nebo všechny na jedné hromadě |
16.3.2009 | návrat k čistému ASCII, češtinu zřejmě zvládá jen Oregon a Colorado |
13.3.2009 | pokusil jsem se češtinu vyřešit, takže je to česky a hlašte potíže |
11.11.2008 | první verze s daty získanými z DPP map |
Číslování linek MHD v Praze není úplně náhodné, má jistý řád.
Tučně je označení tak, jak je v popisu POI bodu.
Hmmm, POI bod="Point of Interest bod", to je pěkný nesmysl, ale
vy to určitě pochopíte. :-)
Označení linek | Význam |
---|---|
A,B,C | Metro |
0-49 | Tram – pravidelné denní tramvaje |
51-59 | NTram – pravidelné noční tramvaje |
91-9x | Tram, Sml – nepravidelné tramvaje (jen So+Ne, 91=historická linka, ...) |
100-299 | Bus – pravidelné denní autobusy |
301-399 | RegBus – příměstké autobusy příhraničního pásma B |
400-499 | RegBus – mimopražské autobusy |
501-520 | NBus – noční autobusy tarifního pásma P |
551-599 | SkBus – vnitropražske školní autobusy |
601-691 | NBus – noční autobusy tarifního pásma 0,B a vnějších pásem |
7xx- | NahrD – zvláštní, dočasné, výlukové, příležitosné autobusové linky a linky financované z jiných zdrojů než PID (na některých je přeprava zdarma – např. 754, ...) |
Xxx | NahrD – náhradní autobusová doprava (též číslované jako 8xx) |
LD | Lan – lanová dráha (číslovaná jako 99, dříve i 41) |
Px | Lod – přívozy (P1-P5 číslované jako linky 695-699) |
Ix | InvBus – autobusové linky pro tělesně postižené (číslované jako 799=I1, 798=I3) |
AE | Sml – Aeroport, na letiště (číslované jako linka 790) |
*E,*T,*S,*O | Sml – Tesco Letňany |
OUTLET | Sml – Outlet Centrum Štěrboholy |
GLOBUS | Sml – Globus Zličín |
NCS x | Sml – Nakupní centrum Stodůlky - Tesco |
EUR x | Sml – Europark |
GB | Sml – Galerie Butovice |
BBC | Sml – Brumlovka Bussiness Centrum |
Tarifní pásma: P(=0,B dohromady),1,2,3,4,5 (=vnější pásma)
B je příhraniční pásmo, úsek příměstských linek blizkých hranici Prahy (v předplatných jízdenkách se pásmo 0 a B započítává jako jedno pásmo, v jednotlivých jízdenkách se každé z pásem započítává samostatně).
To, co je tu k dispozici, je nemalou měrou záshluhou Ebika, který vytvořil script pro vytažení potřebných dat z mapových stránek DPP. Já už jen doplnil tu pověstnou třešničku – doplnil jsem jím předžvejkaná data o GPX tagy.
Výsledkem je 5281 zastávek, z toho 4580 autobusových, 579 tramvajových, 114 metrových :-), 6 lanové dráhy a 14 přívozů. 28 zastávek náhradní autobusové dopravy, které jsou shodné s polohou jiné zastávky, jsem uměle posunul o 0,00014 stupně, aby se zcela nekryly s původní zastávkou.
Na mapách DPP se vyskytuje 26 zastávek, které nemají uvedenou žádnou linku, která na nich pravidelně nebo nepravidelně zastavuje. Z přívozů mapy obsahují jen P1-P2. Chybějící přívozy, které jsou ve vlastnictví jiných soukromých dopravců, jsou proto doplněny ručně.